Warto słuchać ludzi

Trafiłem właśnie na taki oto artykuł Insygnia władzy, który ku mojemu zdziwieniu dał mi odpowiedź na pytania nurtujące mnie od kilku lat. Jednym z takich pytań jest: Gdzie podziały się nasze elity? Gdzie zgubiliśmy naszą tożsamość?

Z wieloma tezami przedstawionymi przez autora przy pierwszym czytaniu, na początku się nie zgadzałem. Jednajże po chwili zastanowienia i refleksji musiałem przyznać mu rację.  Zaznaczyć tu muszę, że Ś.P. Prezydent Kaczyński nie był moim ulubieńcem, czemu dawałem wyraz już wcześniej na poniższym blogu. Pozostała tylko jedna teza, odnośnie której mam odmienne zdanie. Niniejszym pozwolę sobie ją zacytować:

„Dlatego chowając Lecha Kaczyńskiego na Wawelu, nie upamiętniamy tylko jego samego i te kilka lat zmagań, jakie były jego udziałem, podczas pełnienia służby na tym zaszczytnym stanowisku. Chowając Lecha Kaczyńskiego na Wawelu upamiętniamy to co ważne dzisiaj, co ważne będzie jutro i miejmy nadzieję, że będzie ważne jeszcze przez długie lata.

Dlatego duchowe „insygnia władzy” pierwszego prawdziwie przed nas wybranego prezydenta III RP, powinny spocząć tam gdzie ich miejsce. Nie człowiek, lecz symbol ten – RÓWNY JEST KRÓLOM.”

Dla mnie duchowe „insygnia władzy” nie są równoznaczne z piastowaniem danego stanowiska. By takie posiadać człowiek musi przewodzić narodowi, a nie skłócać go wewnętrznie. Bardzo mi się podobały słowa Wiesława Baroszewskiego (nie pamiętam dokładnie, więc sparafrazuje):

Nieistotne, czy go lubię czy nie. Jest prezydentem, bo wybrał go naród i za to należy mu się szacunek.

Z tym się zgadzam.

Jednak, by z człowieka, który piastuje kadencyjne stanowisko i niczym wielkim się dla Polaków nie zasłużył, robić bohatera (gdyż na Wawelu pochowani są nasi bohaterowie) jest myślą trudną dla mnie do zaakceptowania. Jeśli już mielibyśmy jego grób umieszczać w takim miejscu, to tylko po ogólnonarodowej dyskusji, a nie na żądanie jednej, lub kilku osób.

3 thoughts on “Warto słuchać ludzi

  1. Zgadzam się z Tobą – uważam, że Wawel nie był odpowiedni na pochówek Prezydenta. Czy inni, byli Prezydenci byli gorsi? Gdzie ich pochowamy? Też na Wawelu? A kolejnych? Przyszłych? Powinniśmy się nad tym, jako naród, poważnie zastanowić…

Skomentuj

