O kulturze dyskusji

Czasami przeglądam sobie różne fora dyskusyjne i jedna rzecz rzuca się w oczy – mianowicie brak umiejętności dyskusji. Zamiast wymiany argumentów jest trollowanie, używanie wulgaryzmów itp. itd. Czyżby społeczeństwo nie posiadało kultury osobistej? Czy może zakompleksiona grupa nastolatków (przeważnie) musi mieć miejsce do wyżycia się.

Jechałem ostatnio pociągiem z dwiema paniami w słusznym wieku. Pomimo, że niektóre z ich poglądów mi się nie podobały i się z nimi nie zgadzałem (i vice versa), potrafiliśmy przytoczyć takie argumenty, że druga strona je rozumiała. Zeszliśmy na temat braku autorytetów, popularności „gwiazd” pokroju Dody, czy Wojewódzki. Wniosek z dyskusji był następujący: ludzie lubią kontrowersję i chamskie, wyzywające zachowania. Jak to rzeczony Kuba stwierdził ostatnio: „Polacy nie mają gustu”. Niestety muszę się z tym zgodzić.

Chyba właśnie stąd wynika takie, a nie inne zachowanie w dyskusji (a raczej pyskówce), na forach. Ważne, by być kontrowersyjnym, obrzucić innych błotem i pokazać swoją „wyższość”. Merytoryczne argumenty się nie liczą. Żenada…

dodajdo.com

3 thoughts on “O kulturze dyskusji

  1. Myślę, że 13-latkami wzorują się na swoich autorytetach. Czyli, aby młodzież mogła wyrosnąć z takich zachowań, to najpierw trzeba nauczyć rodziców, polityków, osoby medialne itp. prowadzić dyskusje na wysokim poziomie – oparte na wymianie rzetelnych argumentów, a nie na przekrzykiwaniu się i bezmyślnym przeklinaniu.

  2. Internet wywołuje poczucie bezkarności, to bardzo przykry fakt. Ale proszę mi tu nie uogólniać, że chamstwo jest domeną nastolatków, bo to dotyczy wszystkich grup społecznych. Do poziomu komentarzy na filmwebie czy innych wielkich portalach już się przyzwyczaiłam, ale prawdziwą zgrozą napawa mnie forum e-teatru, gdzie przekonałam się, jak bardzo (to jedynie przykłady) fani tradycyjnych inscenizacji Szekspira potrafią tępić zwolenników innowacji, a reżyserzy o niespełnionych ambicjach mogą wyżywać się za pomocą klawiatury na odnoszących sukces kolegach. To trochę inna forma chamstwa, bardziej wysublimowana, pozbawiona wulgaryzmów; tutaj wykształcenie i doświadczenie zaprzęgnięte zostały w służbę zawiści i gnojenia bliźniego, ale efektem jest wciąż to samo chamstwo i prostactwo, chociaż jak gdyby wyższe rangą. Przeraża mnie to dużo bardziej, niż idiotyczny komentarz 13-latka, który ma jeszcze szanse wyrosnąć z takich zachowań.

  3. To prawda, ostatnio, kiedy na filmweb.pl zamieściłam kulturalną, acz rzeczową opinią, dowodzącą obecności błędów logicznych w scenariuszu filmu Paranormal activity, moderator usunął je, nie informując mnie o tym fakcie. Oczywiście bezmyślne komentarze 13-latków, pełne chamstwa i wulgaryzmu pozostały.

Skomentuj

